grudzień 2014

Data ostatniej modyfikacji:
2015-08-1

Zad. 1. Gwandara to język używany w północnej Nigerii, blisko związany z językiem hausa. Poniżej podano, w przypadkowej kolejności, dziesięć liczebników w jednym z jego dialektów zwanym nimbia oraz odpowiadające im liczby.

GUME BI NI BO’O
GUME BIYAR NI UGU
GUME FURU
GUME UGU NI DA
TUNI MBE DA
TUNI MBE FURU
TUNI MBE BO’O
GUME BI
GUME UGU NI BIYAR
GUME BI NI BI

13, 16, 19, 24, 26, 31, 37, 41, 48, 63

A) Dopasuj liczebniki zapisane w dialekcie nimbia do odpowiednich liczb.
B) Zapisz w dialekcie nimbia liczby: 17, 49, 84.

Zad. 2. Poniższe działania zapisano cyframi pisma gudżarati, używanego do zapisu indyjskich języków gudżarati i kaććhi:
a) ૧૭ + ૨૫ = ૪૨
b) ૧૨ + ૩૪ = ૪૬
c) ૨૯ + ૧૬ = ૪૫
d) ૨૪ + ૧૨ = ૩૬
e) ૧૪ + ૧૩ = ૨૭
Zapisz te działania cyframi arabskimi, używając podanych poniżej liczb (jedna z nich powtarza się w działaniach dwukrotnie): 12, 13, 14, 16, 17, 24, 25, 27, 29, 34, 36, 42, 45, 46.

Zad. 3. Ogonek jest rzadko wykorzystywanym znakiem diakrytycznym – oprócz języka polskiego używa się go do oznaczania nosowości w językach Indian Nawaho i Apaczów oraz do oznaczania długości głoski w języku litewskim. Ułóż zdanie składające się z jak największej liczby słów, w których jedynymi literami oznaczającymi samogłoski będą polskie znaki z ogonkami (np. Chcę tę złą grę).

 

Wyniki: 

W tym miesiącu punkty zdobyli:

  • 3 pkt.
    Jacek Bagiński - nauczyciel matematyki z Krakowa
    Krzysztof Bednarek - uczeń III LO we Wrocławiu
    Daria Bumażnik - uczennica II LO w Jeleniej Górze
    Krzysztof Danielak - uczeń I LO w Jeleniej Górze
    Jan Grzelak - uczeń II LO w Opolu
    Magdalena Kozłowska - specjalista ds. aplikacji z Warszawy
    Dawid Kubicki - student informatyki na UJ
    Jakub Lis -uczeń SP w Św. Katarzynie
    Sebastian Łątka - uczeń XIII LO we Wrocławiu
    Lucyna Nazaruk - uczennica XVII LO z Warszawy
    Tadeusz Porzucek - emerytowany nauczyciel matematyki z Gostynia
    Jakub Ptak - uczeń SP 64 we Wrocławiu
    Wojciech Sichniewicz - nauczyciel z Wrocławia
    Julia Skawińska - uczennica LO w Szprotawie
    Tomasz Skalski - student matematyki na PWr
    Adam Stachelek - uczeń SP 301 w Warszawie
    Sabina Sy - studentka nanotechnologii na UJ
    Bruno Szczepanek - uczeń SP w Św. Katarzynie
    Jakub Tasiemski - uczeń I LO w Krakowie
    Nela Tomaszewicz - uczennica XII LO z Wrocławia
    Marzena Wąsiewicz - informatyk, a chwilowo gospodyni domowa z Kajetan
  • 2,5 pkt.
    Mieszko Baszczak - uczeń SP 301 w Warszawie
    Wiktoria Forystek - uczennica I LO w Krakowie
    Ewelina Kosmala - uczennica ZS nr 1 w Ostrzeszowie
    Kamil Krakowiecki - student filologii angielskiej na UŚ
    Krystyna Lisiowska - redaktor z Warszawy
    Sebastsyan Pastva - uczeń I LO w Krakowie
    Daniel Sokulski - uczeń Gimn. nr 2 w Olsztynie
  • 2 pkt.
    Kamila Bojar - uczennica LO w Szprotawie
    Przemysław Cukierski - uczeń LO w Szprotawie
    Tomasz Porębski - uczeń I LO w Krakowie
    Wojciech Tomiczek - inżynier z Lipowej

Pozostali zawodnicy zdobyli poniżej 2 pkt.

Po trzech miesiącach trwania Ligi czołówka przedstawia się następująco (w nawiasie podajemy sumę dotychczas zdobytych punktów na 9 możliwych):

  • Jacek Bagiński, Daria Bumażnik, Jan Grzelak, Magdalena Kozłowska, Dawid Kubicki, Sebastian Łątka, Jakub Ptak, Wojciech Sichniewicz, Tomasz Skalski, Julia Skawińska, Sabina Sy, Bruno Szczepanek, Jakub Tasiemski, Nela Tomaszewicz, Marzena Wąsiewicz (9)
  • Wiktoria Forystek, Ewelina Kosmala, Kamil Krakowiecki, Krystyna Lisiowska, Tadeusz Porzucek, Adam Stachelek (8,5)
  • Mieszko Baszczak, Krzysztof Bednarek, Kamila Bojar, Krzysztof Danielak, Jakub Lis, Wojciech Tomiczek (8)

Gratulujemy!

 

Odpowiedzi: 

Zad. 1.
A)
TUNI MBE DA = 13
TUNI MBE FURU = 16
TUNI MBE BO’O = 19
GUME BI = 24
GUME BI NI BI = 26

GUME BI NI BO’O = 31
GUME UGU NI DA = 37
GUME UGU NI BIYAR = 41
GUME FURU = 48
GUME BIYAR NI UGU = 63

B) 21 = TUNI MBE BIYAR, 49 = GUME FURU NI DA, 84 = GUME BO'O

Zad. 2.
a) 17 + 25 = 42
b) 12 + 34 = 46
c) 29 + 16 = 45
d) 24 + 12 = 36
e) 14 + 13 = 27

Zad. 3. Oto kilka przykładów nadesłanych przez zawodników:

  • Z tą drżącą ręką będę dął w trąbkę.
  • Będę, klnąc, prząść tęgą ręką tę złą przędzę.
  • Z męką żrę z tą złą pchłą tę złą pręgę.
  • Wzdął bąk, pękł krąg, jęknął głąb: kręć nią, tą złą ręką.
  • Chrząszcz stęknął, bąknął: prąd rąbnął w mą rękę, ząb bądź szczękę, będąc męką, więc stąd lęk.
  • Bąk, wąż - pędzą łąką; sęp, chrząszcz - pędząc, krażą; gęś, pstrąg - pędząc w głąb, klną ląd.
  • Mąż, dmąc w swą krętą, wąską trąbę, rąbnął tęgą jędzę, ręką z wędką, nęcąc wątłą flądrę żrącą skąpą rzęsę.

          

Pytanie do zadania 3

Co to znaczy "z jak największej liczby słów"? Jak będą przyznawane punkty?

Punkty

Zostaną ustalone przedziały odpowiadające ocenom 3, 2, 1 i 0 pkt. Górnym ograniczeniem będzie liczba słów w najdłuższym sensownym zdaniu przesłanym przez zawodników.

Najdłuższe zdanie

Co do najdłuższych zdań, to trzeba się zastanowić, czy ma to sens, bo zdanie można zbudować w zasadzie z bardzo dużej liczby słów na zasadzie wymieniania. Np. coś w stylu: Kupiłem dziś buraki, ser,  itd. Czy nie lepiej sformułować to zadanie w taki sposób, aby zawierało np. co najmniej 10 słów? Bo potem kombinuje się zdania złożone z kilku tak naprawdę słów, jak choćby podane przez Was: Bruku brud, u uszu sznur, ludu - kuj cud, tu już mur, już but, już trup. Jaki ono ma sens, to nie wiem.

Powrót na górę strony