Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - terapia pedagogiczna (Wrocław - CEN)

Data ostatniej modyfikacji:
2019-07-28
Organizator: 

Centrum Edukacji Nauczycielskiej
Uniwersytetu Wrocławskiego
ul. Cybulskiego 30, 50-205 Wrocław
tel. 71 37 59 268, faks 71 37 59 496
e-mail: centrum@cen.uni.wroc.pl
http://www.cen.uni.wroc.pl

strona domowa

 

Miejsce: 

w siedzibie organizatora

 

Czas trwania kursu: 

230 h w tym 71 h praktyk

 

Poziom edukacyjny: 
szkoła podstawowa
Zasięg: 
regionalny
Odpłatność: 

w zależności od liczby kandydatów

 

Skrót programu: 

Pod koniec 2010 roku weszło w życie sześć rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej regulujących nowy model pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych. Osobami uprawnionymi do korzystania z pomocy są uczniowie, którzy wymagają wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne i możliwości psychofizyczne. Przepisy zapewniają każdemu z nich kompleksową ofertę pomocy w środowisku jego nauczania i wychowania. Szkoła staje się więc zarówno miejscem rozpoznawania specyficznych trudności edukacyjnych oraz predyspozycji i uzdolnień uczniów jak i miejscem udzielania im indywidualnego wsparcia.

Studia przeznaczone są dla absolwentów wyższych studiów licencjackich lub magisterskich posiadających nauczycielskie uprawnienia pedagogiczne. Absolwenci nabędą wiedzę i umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi. Praktyki obejmują diagnozę problemów wybranego ucznia, przygotowanie i realizację programu naprawczego oraz superwizję problemów nauczyciela pojawiających się w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Problematyka studiów obejmuje:

  • Sylwetki uczniów z dysharmoniami rozwojowymi, indywidualne programy terapeutyczne.
  • Typy diagnozy i podstawowe techniki diagnostyczne/Podstawy diagnozy pedagogicznej.
  • Problemy współczesnej rodziny. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa współpracy z rodzicami.
  • Diagnozowanie w praktyce szkolnej.
  • Metodyka prowadzenia szkoleń dla nauczycieli w zakresie pomocy uczniom z dysharmoniami rozwoju.
  • Metodyka prowadzenia zajęć kompensacyjno-korekcyjnych z zakresu terapii pedagogicznej.

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń wszystkich przedmiotów przewidzianych programem, odbycie praktyk i przedstawienie dokumentacji praktyk podczas superwizji. 

    

Powrót na górę strony