Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz zespołem Aspergera (Wrocław - WSB)

Data ostatniej modyfikacji:
2020-11-29
Organizator: 

Wyższa Szkoła Bankowa
ul. Fabryczna 29-31, 53-609 Wrocław
tel. 71 376 23 70
e-mail: sp@wsb.wroclaw.pl
http://www.wsb.pl/wroclaw

strona domowa studiów 

 

Miejsce: 

w siedzibie organizatora

 

Termin: 

studia zawieszone

 

październik 2019

 

Czas trwania kursu: 

350 godzin (w tym 120 godzin praktyki)
3 semestry nauki, 13 zjazdów
zajęcia w soboty i niedziele w godzinach od 8.30 do 15.00

 

Poziom edukacyjny: 
szkoła podstawowa
gimnazjum
szkoła średnia z maturą
szkoła profilowana zawodowa
Zasięg: 
krajowy
Zasięg: 
regionalny
Odpłatność: 
  • wpisowe 400 zł
  • studia 3900 zł

do 30 września wpisowe 150 zł, studia 3600 zł

 

Skrót programu: 

Studia skierowane są do nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów pracujących z dziećmi, młodzieżą lub osobami niepełnosprawnymi intelektualnie lub z autyzmem albo zespołem Aspergera, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne, ale nie posiadają specjalistycznych kwalifikacji do pracy z nimi. Absolwenci uzyskają uprawnienia do prowadzenia zajęć w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz ośrodkach szkolno-wychowawczych z dziećmi, młodzieżą lub osobami z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem lub zespołem Aspergera.

Program zajęć zawiera następujące przedmioty:

Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii

  • podstawy psychologii klinicznej
  • psychopatologia w odniesieniu do niepełnosprawności intelektualnej, autyzmu/zespołu Aspergera
    • elementy neuropsychologii

Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej, psychopedagogika autyzmu

  • niepełnosprawność intelektualna
  • zaburzenia sprzężone
  • autyzm jako jednostka niepełnosprawności
  • autyzm u osób w normie intelektualnej

Subdyscypliny pedagogiki specjalnej 

  • logopedia (terapia, rehabilitacja mowy)
  • oligofrenopedagogika (pedagogika osób z upośledzeniem umysłowym)
  • pedagogika korekcyjna
  • pedagogika resocjalizacyjna
  • pedagogika terapeutyczna, lecznicza
  • praca socjalna (instytucjonalne wspomaganie osób niepełnosprawnych)
  • surdopedagogika
  • tyflopedagogika

Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością oraz autyzmem, zespołem Aspergera

  • rola najbliższego otoczenia w terapii dzieci z autyzmem/zespołem Aspergera
  • formy pracy z rodziną
  • założenia i metody wspierania rodziny
  • pomoc psychospołeczna rodzinom dzieci z niepełnosprawnościami, autyzmem/zespołem Aspergera

Diagnoza psychopedagogiczna, w tym diagnoza poziomu funkcjonowania dziecka z autyzmem, zespołem Aspergera

  • pojęcie diagnozy
  • cechy diagnozy
  • rodzaje i etapy diagnozy
  • metody diagnozowania i sposoby ich wykorzystania w praktyce
  • diagnoza na użytek rewalidacji indywidualnej
  • znaczenie diagnozy w procesie kształcenia i wychowania

Kształtowanie mowy i języka u uczniów z autyzmem

  • rozwój mowy a niepełnosprawność, autyzm
  • formy wspomagające rozwój mowy u dziecka z autyzmem, w domu i przedszkolu/szkole

Metody komunikacji alternatywnej w pracy z dzieckiem z autyzmem

  • alternatywne metody komunikacji z dzieckiem z autyzmem
  • projektowanie programów wspomagających rozwój komunikacji z dzieckiem z autyzmem

Zasady i metody pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz autyzmem, zespołem Aspergera 

  • metody rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami
  • łączenie rehabilitacji i rewalidacji w pracy z dzieckiem, uczniem z niepełnosprawnościami, autyzmem/zespołem Aspergera

Metody terapii dziecka autystycznego, z zespołem Aspergera 

  • metody identyfikowania potrzeb terapeutycznych dziecka z autyzmem/zespołem Aspergera
  • nowatorskie metody pracy z dzieckiem z autyzmem/zespołem Aspergera
  • ewaluacja efektywności stosowanych metod pracy z dzieckiem z autyzmem/zespołem Aspergera

Podstawowe regulacje prawne – prawo oświatowe wobec niepełnosprawności

  • podstawy prawne edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnościami, autyzmem/zespołem Aspergera
  • przepisy regulujące pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole

Etyka zawodu nauczyciela 

  • pojęcie etyki
  • moralne aspekty relacji nauczyciel – uczeń
  • etyka a zawodowa w pracy nauczyciela
  • kodeksy etyki

Specyfika kształcenia uczniów z zaburzeniami sfery intelektualnej

  • możliwości i predyspozycje edukacyjne dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z autyzmem/zespołem Aspergera
  • organizacja procesu kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z autyzmem/zespołem Aspergera
  • dydaktyka przedmiotowa a kształcenie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z autyzmem/zespołem Aspergera

Nauczanie uczniów z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności intelektualnej i etapu edukacyjnego 

  • nauczanie dziecka młodszego z niepełnosprawnością intelektualną
  • edukacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną na drugim etapie eduakcyjnym
  • uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w gimnazjum
  • alternatywne formy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

Wykorzystanie metod i form pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną oraz autyzmem, zespołem Aspergera

  • projektowanie działań długofalowych w edukacji i terapii ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
  • przygotowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego
  • programy autorskie w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem/zespołem Aspergera

Metodyka nauczania w klasie integracyjnej 

  • organizacja pracy z uczniami niepełnosprawnymi (nauczyciel prowadzący, pedagog specjalny)
  • rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej
  • przygotowanie WOPFU, IPET-u
  • sposoby prowadzenia zajęć a specjalne potrzeby dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
  • uczeń niepełnosprawny w klasie i środowisku szkolnym

Organizowanie przestrzeni klasy w szkole i przedszkolu. Projektowanie środowiska materialnego zajęć dydaktycznych.

  • wpływ otoczenia materialnego na funkcjonowanie dzieci niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem/zespołem Aspergera
  • organizacja przestrzeni materialnej w klasie – miejsca izolujące, relaksujące, stymulujące

Praktyka zawodowa 120 godzin

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczenia praktyk i zdanie egzaminu końcowego obejmującego wiedzę z przedmiotów realizowanych na zajęciach stacjonarnych oraz w formie e-learningu.

 

Powrót na górę strony