Szkoła Matematyki Poglądowej (LVII)

Data ostatniej modyfikacji:
2017-11-11

temat: Nie uwierzę, póki nie zobaczę

 

termin:

zgłoszenia do 20 XII 2017 przez formularz on-line
wpłaty do 31 XII 2017
konferencja 26-30 I 2018

 

miejsce:
Hotel Relax
Trakt Lubelski 4, Wola Ducka k. Otwocka
05-408 Wiązowna
tel. 22 789 99 25

 

zasięg: ogólnopolski

 

organizator:
Ośrodek Kultury Matematycznej
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
ul. 3 Maja 54, 08-110 Siedlce
tel. 25 6431110

strona domowa SMP

 

współorganizatorzy:

Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW
ul. Banacha 2, 02-097 Warszawa

 

osoby do kontaktu:

program
Kamila Łyczek
Wydział MIiM UW
e-mail: kamila.lyczek@gmail.com

sprawy organizacyjne
Mirosław Jakubiak
UPH Siedlce
e-mail: okm@uph.edu.pl
tel. 25 643 11 10

opłata: 680 zł
studenci 550 zł

 

Są to ogólnopolskie konferencje, których celem jest propagowanie matematyki i kultury matematycznej wśród aktualnych i przyszłych pracowników naukowo-dydaktycznych wyższych uczelni kształcących nauczycieli, wykładowców kolegiów nauczycielskich oraz nauczycieli matematyki. Podczas wykładów prezentowana jest matematyka żywa, pozbawiona nadmiaru formalizmów, w sposób przystępny dla możliwie szerokiego grona odbiorców. Każda ze szkół ma temat przewodni, z którym związane są poszczególne odczyty. Wśród wykładowców są najlepsi popularyzatorzy matematyki w Polsce oraz wybitni specjaliści z dziedzin pozamatematycznych.

Szkoły składają się z 45-minutowych, żywo prowadzonych wykładów (6 dziennie) i wieczornych warsztatów. Są otwarte dla wszystkich, którzy są z matematyką związani, niezależnie od tego, czy jej uczą, uprawiają ją, piszą o niej, czy tylko się nią pasjonują. Szczególnie mile widziani są młodzi matematycy, którzy uczą, bądź chcą uczyć, w szkołach wyższych.

Matematyka poglądowa to matematyka prezentowana obrazowo, poprzez odwoływanie się do intuicji, wyobraźni i zdrowego rozsądku, jeżeli trzeba, to z pominięciem ścisłych definicji i szczegółów technicznych. Dopuszczalne jest nawet (chociaż jest to kontrowersyjne) poświęcenie precyzji dla lepszego przedstawienia idei. Idealny wykład poglądowy powinien być wygłoszony w sposób umożliwiający jego zrozumienie przez zainteresowanego dziedzinami ścisłymi ucznia starszych klas liceum. Wykład mniej doskonały powinien być dostępny dla odbiorcy o wiedzy studenta po pierwszym roku matematyki lub kierunków pokrewnych. Zawsze jednak prezentowane treści powinny być interesujące także dla zawodowych matematyków.

Tradycyjnie w czasie każdej ze Szkół ma miejsce konkurs na Wzorowego Słuchacza oraz głosowanie na najlepszy wykład. Zwycięzca tego ostatniego plebiscytu zostaje na początku kolejnej Szkoły odznaczony Medalem Filca oraz wygłasza wykład inauguracyjny.

 

skrócony program:

Szkoła adresowana jest do tych, którzy o wielu rzeczach słyszeli, ale ich nie widzieli. A zobaczyć będzie można jak:

  • z kuli zrobić dwie takie same
  • podzielić koło na skończenie wiele części, z których można zrobić kwadrat
  • wygląda funkcja ciągła z [0,1] na [0, 1], która w żadnym przedziale nie jest monotoniczna
  • odcinek i sześcian mają tyle samo punktów
  • znaleźć czworościany, z których jeden ma wierzchołki na płaszczyznach ścian drugiego
  • dlaczego torusów jest więcej niż butelek Kleina.

Odbędzie się też tradycyjny bal karnawałowy.

pełny program:

  • Bartłomiej Bzdęga - Twierdzenie Elekesa
  • Maciej Grześkowiak, Monika Kędziora, Piotr Niewiedział - Muzyka ciągów liczbowych
  • Łukasz Pańkowski - Jak wygenerować liczby pierwsze
  • Mariusz Skałba - Jak zgarnąć dwa miliony z milenijnego stołu?
  • Tomasz Cieślak - Okres drgań nieliniowego wahadła
  • Adam Bobrowski - Czy dziś matematyk powinien być biologiem,
    a biolog matematykiem?
  • Grzegorz Łukaszewicz - Czemu służą i o czym mówią atraktory
    w hydrodynamice?
  • Łukasz Płóciniczak - Klimatyczna matematyka
  • Tomasz Cieśla - Jak podwoić kulę?
  • Tomasz Cieśla - Kwadratura koła
  • Piotr Koszmider - Księga tysiąca i jednego światów matematycznych
  • Piotr Koszmider - Jak udowodnić, że nie da się udowodnić?
  • Jan Kalinowski - Zobaczyć w fizyce
  • Krzysztof Ciesielski - Taka ryba nie istnieje
  • Krzysztof Ziemiański - Topologia algebraiczna w informatyce
  • Zbigniew Marciniak - Czwarty wymiar
  • Joanna Jaszuńska - Podróż do wnętrza sześcianu
  • Marek Kordos - Pana Jowialskiego bajki o przestrzeni
  • Zdzisław Pogoda - Niemożliwe
  • Joanna Karłowska-Pik - Markowskie pola losowe

 

historia:
W latach 1989-2012 Szkoły odbywały się 2 razy w roku (w ostatni weekend stycznia i sierpnia) i trwały 6 dni. W latach 2013-2015 odbywały się raz w roku i były 4-dniowe. Od 54 edycji powrócił pierwotny terminarz. Każdej Szkole towarzyszył kolejny numer czasopisma "Matematyka-Społeczeństwo-Nauczanie". Począwszy od 52. edycji towarzyszy im nowe nowe czasopismo - "Matematyka Poglądowa". 

Dotychczas odbyły się następujące Szkoły:

0. Powołanie OKM - Siedlce, zima 1987
1. Mozaika - Siedlce, lato 1988
2. Probabilistyka - Zawady, zima 1989
3. Ciągłość w matematyce - Siedlce, lato 1989
4. Geometria-innym - Zawady, zima 1990
5. Teoria liczb - Siedlce, lato 1990
6. Najprostsze tematy - Zawady, zima 1991
7. Izomorfizm - Siedlce, lato 1991
8. Przełomy w matematyce - Miętne, zima 1992
9. Anomalie wymiarowe - Miętne, lato 1992
10. Co i jak mówimy studentom - Miętne, zima 1993
11. Najważniejsze pojęcia - Miętne, lato 1993
12. Symetrie - Miętne, zima 1994
13. Drogi i manowce - Miętne, lato 1994
14. Aproksymacje - Miętne, zima 1995
15. Matematyczne wytrychy - Siedlce, lato 1995
16. Maksima i minima - Miętne, zima 1996
17. Matematyczne perełki - Siedlce, lato 1996
18. Dyskretne metody matematyki - Grzegorzewice, zima 1997
19. Ważne przykłady - Siedlce, lato 1997
20. Kultura matematyczna-teoria i zbiór zadań - Grzegorzewice, zima 1998
21. Zdarzyło się w XX wieku - Siedlce, lato 1998
22. Efektownie i efektywnie - Grzegorzewice, zima 1999
23. Linearyzacja - Siedlce, lato 1999
24. Skąd to się wzięło - Grzegorzewice, zima 2000
25. Elementarne, ale niebanalne - Grzegorzewice, lato 2000
26. Twierdzenia z pogranicza - Grzegorzewice, zima 2001
27. Matematyka w informatyce i vice versa - Grzegorzewice, lato 2001
28. Pomysły - Grzegorzewice, zima 2002
29. Przestrzeń - Grzegorzewice, lato 2002
30. Osobliwości - Grzegorzewice, zima 2003
31. Wybrane dzieła klasyków - Grzegorzewice, lato 2003
32. Konstrukcje - Grzegorzewice, zima 2004
33. Metody klasyczne i współczesne - Grzegorzewice, lato 2004
34. NIE w matematyce i okolicach - Grzegorzewice, zima 2005
35. Porządek - Grzegorzewice, lato 2005
36. Pomysł czy rachunek? - Grzegorzewice, zima 2006
37. Algebraiczne mocarstwo - Grzegorzewice, lato 2006
38. Nieskończoność - Grzegorzewice, zima 2007
39. Domniemanie-hipoteza-twierdzenie - Grzegorzewice, lato 2007
40. Matematyczne obrazki - Grzegorzewice, zima 2008
41. Konkret i abstrakcja - Grzegorzewice, lato 2008
42. Dowody i kontrprzykłady - Grzegorzewice, zima 2009
43. Wbrew intuicji - Grzegorzewice, lato 2009
44. Do czego to się przydaje? - Sulejów, zima 2010
45. Co mi się podoba? - Jachranka, lato 2010
46. Podejście niestandardowe - Miedzeszyn, zima 2011
47. Ekstrema - Nadarzyn, lato 2011
48. Skojarzenia i analogie - Otwock, zima 2012
49. Wyjątki - Nadarzyn, lato 2012
50. (Nie)zależność - Nadarzyn, zima 2013
51. Modele - Nadarzyn, lato 2013
52. Matematyka a sztuki różne - Białobrzegi,  lato 2014
53. Co to jest...? - Kraków, jesień 2015
54. Kolorowa matematyka - Jachranka, lato 2016
55. Co pieniądz robi z nami, a co my robimy z pieniądzem - Wola Ducka, zima 2017
56. Matematyzacja - Wola Ducka, lato 2017
57. Nie uwierzę, póki nie zobaczę - Wola Ducka, zima 2018

 

Powrót na górę strony