KoALa (V)

Data ostatniej modyfikacji:
2019-06-13
Autor: 
Michał Śliwiński
pracownik IM UWr
Organizator: 

Fundacja Matematyków Wrocławskich
pl. Grunwaldzki 2/4, 40-384 Wrocław
tel. 71 3757444
e-mail: fmw@math.uni.wroc.pl
http://www.fmw.uni.wroc.pl

Współpraca:

Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu

Instytut Informatyki Politechniki Poznańskiej

Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego

 

strona domowa Konkursu

strona edycji wielkopolskiej

 

Terminy: 
  • zgłoszenia przez formularz on-line do 15 II 2019
  • przesłanie treści zadań i karty odpowiedzi (plik PDF) do szkół - 17 II 2019
  • zawody w szkołach - 19 II 2019 (rozpoczęcie między 10 a 10.30)
  • ogłoszenie wyników do 17 III 2019
  • wysyłanie nagród do 1 IV 2019
  • trening przed meczem międzyregionalnym 11 VI 2019, godz. 10:30
  • mecz towarzyski ze zwycięzcami konkursu z Wielkopolski (we Wrocławiu) 12 VI 2019, godz. 12

 

Konkurs wywodzi się z Australii, gdzie pod nazwą Australian Informatics Competition został w roku 2005 utworzony przez fundację Australian Mathematics Trust. Obejmuje roczniki 7-12 australijskiego systemu szkolnictwa, czyli odpowiedniki naszych gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Bierze w nim udział rocznie ok. 7000 uczestników z Australii, Singapuru i Nowej Zelandii.

Pierwsza polska edycja (na nieco zmienionych zasadach) została w roku szkolnym 2013/14 zorganizowana przez V LO im. Klaudyny Potockiej w Poznaniu jako zawody powiatowe dla gimnazjalistów. W roku 2014/15 konkurs rozszerzył zasięg na całą Wielkopolskę. Od tego roku jest też rozgrywany na Dolnym Śląsku i Opolszczyżnie, na zasadach zbliżonych do australijskiego oryginału. Od 2017 obejmuje uczniów wszystkich typów szkół.

Autorka logo polskiej edycji konkursu jest maturzystka AD 2015 z V LO w Poznaniu - Hanna Kuik.

Zadania dotyczą zagadnień z pogranicza matematyki i informatyki. Konkurs ma na celu popularyzację związków tych dyscyplin i ukazanie informatyki jako nauki, do której uprawiania potrzeba matematycznej umiejętności logicznego, dedukcyjnego myślenia. Przy rozwiązywaniu zadań nie używa się komputera i nie potrzeba do nich umiejętności programowania, prezentują one natomiast elementy matematyki związane z informatyką i mogą stanowić swoisty test zdolności informatycznych dla osób, które nie miały nic wspólnego z programowaniem ani algorytmiką.

Zadania treningowe na stronie WWW organizatorów edycji wielkopolskej

 

Historia: 

Konkurs wywodzi się z Australii, gdzie pod nazwą Australian Informatics Competition został w roku 2005 wprowadzony przez fundację Australian Mathematics Trust. Obejmuje roczniki 7-12 australijskiego systemu szkolnictwa, czyli odpowiedniki naszych gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Bierze w nim rocznie udział ok. 7000 uczestników z Australii, Singapuru i Nowej Zelandii.

Pierwsza polska edycja (na nieco zmienionych zasadach) została zorganizowana w roku szkolnym 2013/14 przez V LO im. Klaudyny Potockiej w Poznaniu jako zawody powiatowe dla gimnazjalistów. Startują w nich 4-osobowe reprezentacje szkół, więc konkurs ma charakter grupowy. Od roku 2014/15 konkurs jest rozgrywany na Dolnym Śląsku i Opolszczyżnie jako zawody jednoetapowe i indywidualne, czyli na zasadach australijskiego oryginału. Od 2017 roku konkurs jest adresowany do uczniów wszystkich typów szkół (wcześniej tylko do gimnazjów i szkół ponadgim.).

Zwycięzcy poszczególnych edycji:

  • I Koala 2015
    Junior: Michał Kosmecki - Gim. TWP Legnica
    Senior: Mikołaj Kreń - VII LO Wrocław
  • II Koala 2016
    Junior: ex aequo
    Dominik Baziuk - Gim. Łużyckie Zgorzelec, Radosław Girul - Gim. 38 Wrocław, Iwo Pilecki-Silva - Gim. 26 Wrocław
    Senior: Maciej Korpalski - III LO Wrocław
  • III Koala 2017
    Kadet: Cyprian Ziółkowski - SP 23 Wrocław
    Junior: Michał Tłuczek - Gim. 5 Głogów
    Senior: ex aequo
    Krzysztof Kraik - LO Strzelce Opolskie, Paweł Norberciak - VII LO Wrocław, Piotr Olszewski - ZS Chocianów
  • IV Koala 2018
    Kadet: Jan Pezda - SP 3 Wrocław
    Junior: Jędrzej Lower - Gim. Jaszkotle
    Senior: ex aequo
    Krzysztof Boryczka - V LO Bielsko-Biała, Paweł Dietrich - III LO Wrocław
  • V Koala 2019
    Kadet: Wojciech Domin - SP Pisarzowice
    Junior: Krzysztof Szymański - GM 49 Wrocław
    Senior: Krzysztof Boryczka - V LO Bielsko-Biała

Challenge Dolny Śląsk - Wielkopolska:

  • 2015 (Wrocław) - 26:8
  • 2016 (Poznań) - 31:32
  • 2017 (Wrocław) - 25:25
  • 2018 (Poznań) - 29:36
  • 2019 (Wrocław) - 35:13

 

Skrót regulaminu: 
  • Konkurs skierowany jest do uczniów wszystkich typów szkół.
  • Szkolny koordynator konkursu zgłasza szkołę w wyznaczonym terminie przez formularz online.
  • Konkurs jest bezpłatny i jednoetapowy.
  • Zawody odbywają się w macierzystej szkole i trwają 45 minut (rozpoczęcie między 10.00 i 10.30). Polegają na indywidualnym rozwiązaniu w warunkach kontrolowanej samodzielności zadań przesłanych przez organizatorów do koordynatora szkolnego. Rozwiązania (test krótkiej odpowiedzi) należy nanieść na specjalną kartę odpowiedzi dostarczoną przez organizatorów wraz z treściami zadań.
  • W dniu konkursu koordynator odsyła karty odpowiedzi na adres organizatora (koniecznie z dopiskiem KOALA).
  • Wyniki ogłaszane są na stronach internetowych Konkursu, a nagrody wysyłane do zwycięzców pocztą na adresy ich szkół.
  • Spośród najlepszych zawodników w regionie dolnośląsko-opolskim
    zostanie wyłoniona drużyna, która weźmie udział w towarzyskim meczu zadaniowym ze zwycięzcami konkursu w Wielkopolsce.

 

Przykładowe zadania: 

1. Jaka jest najmniejsza liczba naturalna, której iloczyn cyfr jest równy:
a) 36, b) 77, c) 100, d) 1000?

2. Ile jest liczb naturalnych 3-cyfrowych o iloczynie cyfr równym:
a) 9, b) 15, c) 20, d) 100?

3. Program po zadaniu dwóch liczb całkowitych odejmuje od większej mniejszą tak długo, dopóki liczby sie nie zrównają. Ile odejmowań wykona komputer, jeśli poda mu się liczby:
a) 2019 i 1, b) 2019 i 10, c) 2019 i 101, d) 123 i 1234?

4. Na stole leży 100 monet, z czego 99 odwróconych jest reszką do góry, a jedna - orłem. Co sekundę n monet jednocześnie obraca się w magiczny sposób na drugą stronę. Ile sekund co najmniej musi minąć, żeby wszystkie monety byly obrócone do góry reszką, jeśli n wynosi: 
a) 5, b) 7?
A jeśli co sekundę obwraca się 5 lub 7 monet?

5. Ile cyfr ma iloczyn liczb nieparzystych od 1 do 33?

 

Powrót na górę strony