Winomino

Data ostatniej modyfikacji:
2015-11-5
Autor recenzji: 
Ewa Karolczak
grafik komputerowy
Wydawca: 

Gigamic
http://www.gigamic.com

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

planszóweczka.pl
(DH Astra stoisko nr 144 na I piętrze)
ul. Horbaczewskiego 4-6
54-130 Wrocław
tel. 792 301 796
http://www.planszoweczka.pl/

 

Typ gry: 
logiczna
Wiek graczy: 
3+
Liczba graczy: 
1-2
Średni czas rozgrywki: 
10 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
5

Ta elegancko i estetycznie wydana gra ma wiele wariantów i duże walory edukacyjne. Starszym graczom pozwoli wrócić do miłych czasów zabaw drewnianymi klockami, a przy okazji pogimnastykować umysł i rozwinąć wyobraźnię przestrzenną, dla młodszych stanowi twórczą zabawę, naukę rozróżniania kolorów i kształtów, ponadto uczy skupiania uwagi i spostrzegawczości oraz rozwija umiejętność analizowania własności figur geometrycznych. Celem gry jest wypełnianie prostokątnej planszy klockami o przeróżnych kształtach lub budowanie z nich figur (płaskich i przestrzennych) przedstawionych na rysunkach w instrukcji. Każdy z klocków powstał ze sklejenia ścianami różnej liczby sześcianów.

Winomino to jedna gra, która daje wiele możliwości (jej siostrzaną wersją jest Katamino). Przewidziana jest dla jednej lub dwóch osób. Podczas rozgrywki jej uczestnicy realizują ciekawe konstrukcje płaskie i przestrzenne, odtwarzając je z rysunku lub tworząc z własnej wyobraźni. Mogą też wypełniać klockami prostokąty.Przy odtwarzaniu figur płaskich z rysunku zasady są takie, jak w klasycznym tangramie, jednak wadą instrukcji jest to, że wszystkie rysunki zawierają podział na klocki, czyli gotowe rozwiązania. Można je jednak skserować, zamalowac jednolicie na czarno i w sposób twórczy poszukiwać tych odpowiedzi.

Kartonowe pudełko zawiera prostokątną planszę o wymiarach 5 kwadratów × 13 kwadratów, instrukcję z kolorowymi rysunkami figur, dwa separatory, 18 dwustronnych kart i 16 klocków.

Klocki mają rozmaite kształty powstałe ze sklejenia jednostkowych sześcianów. Mają też różne nazwy:

  • pentamini - to graniastosłup powstały ze sklejenia 1, 2, 3 lub 4 sześcianów (w zestawie takich klocków jest 10 - ile z nich ma różne kształty?),

  • pentamino - to graniastosłup powstały ze sklejenia 5 sześcianów (w zestawie takich klocków jest 6 - czy to są wszystkie możliwe kształty?).

Z kolei pento oznacza zestaw klocków całkowicie wypełniający prostokąt na planszy o jednym boku długości 5. Długość drugiego boku zależy od umieszczenia separatora na planszy. Jeśli drugi bok prostokąta ma długość np. 7, mówimy, że układamy "pento 7".

Wypełnianie prostokątów może odbywać się w sposób swobodny lub z użyciem figur wskazanych na kartach(na zasadzie tangramu). Karty z zadaniami pogrupowano w trzy kategorie według stopnia trudności: łatwe oznaczono obramowaniem żółtym i numerami 1-6, średnie -  niebieskim i numerami 7-12, trudne – czerwonym i numerami 13-18. W każdej kategorii karty występują w parach, które oznaczono tym samym numerem i kolorem tła.

 

Historia: 

Winomino zostało wyróżnione nagrodą Sciencemuseum Smart Toy 2007 w Wielkiej Brytanii.

 

Skrót reguł gry: 

WINOMINO-SAMOTNIK

  • penta bez kart
    Na początku separator umieszcza się na poziomie 3 i z dostępnych klocków układa prostokąt 3 × 5, czyli pento 3. Można to zrobić na wiele sposobów. Trzeba ich znależć jak najwięcej.

Następnie przesuwa się separator o jednostkę wyżej i szuka się wszystkich możliwych pento 4, a później kolejnych. Stopień trudności rośnie wraz z numerem pento.

Najmłodsi gracze moga odtwarzać kolorowe układy pento zamieszczone w instrukcji. 

  • penta z kartami
    Gracz losuje kartę i umieszcza separator nad liczbą wskazaną przez numer na karcie. Następnie wybiera klocki, które są na niej pokazane, i układa z nich odpowiednie pento.

Po wykonaniu zadania zdejmuje klocki z planszy, dobiera jeden nowy klocek pentamino, przekłada separator o jednostkę wyżej i wykorzystując posiadane klocki, układa kolejne pento.

Gra toczy się do momentu wykorzystania wszystkich klocków pentamino.

  • tangramy 2D i 3D
    Gracz buduje dwu- i trójwymiarowe kształty pokazane w instrukcji. Może też realizować własne pomysły figur i wież.

WINOMINO DLA 2 GRACZY

  • penta z kartami
    Gracze ustalają, na jakim poziomie będzie toczyć się gra. Pierwszy z nich wybiera kartę z danego poziomu, a drugi dobiera kartę do pary. Na kartach pokazano klocki, którymi grać będzie każdy z nich. Następnie gracze siadają naprzeciw siebie i umieszczają na planszy separatory wyznaczające obszar gry odpowiadający numerowi na karcie.

Potem gracze równocześnie rozpoczynają wypełnianie swoich prostokątów posiadanymi klockami. Kto pierwszy skończy, otrzymuje punkt. 

W kolejnej rundzie gracze po zebraniu klocków z planszy przesuwają separatory o jednostkę wyżej, dobierają jeden nowy klocek pentamino i przekazują go przeciwnikowi. 

Rozpoczyna się kolejna runda. Gra toczy się do momentu skompletowania pento 6 przez jednego z graczy. Zwycięża osoba, która zdobyła więcej punktów. Mecz rewanżowy można przeprowadzić, wykorzystując drugą stronę używanych wcześniej kart.

  • tangram 3D
    Gracze budują trójwymiarową konstrukcję pokazaną na rysunku w instrukcji, dodając kolejno po jednym klocku na wierzch figury powstałej po ruchu przeciwnika. Przegrywa gracz, który dokładając klocek, spowoduje zawalenie się budowli. Można też budować wieże własnego pomysłu.

 

Powrót na górę strony