Kod faraona

Data ostatniej modyfikacji:
2015-10-7
Autor recenzji: 
Renata Boszko
nauczycielka matematyki
Autor gry: 

James Lim

 

Wydawca: 

G3 Sp. z o.o. Spółka komandytowa
pl. Niepodleglości 1, 62-510 Konin
tel. 63 245 75 18
e-mail: sk@g3poland.com
http://www.g3poland.com

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

Bard. Centrum Gier
ul. Szewska 29/31, 50-001 Wrocław
tel. 71 341 74 72

 

 

Typ gry: 
logiczna
Wiek graczy: 
10+
Liczba graczy: 
2-5
Średni czas rozgrywki: 
20 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
5

Już sam tytuł tej gry intryguje i przyciąga, gdyż budzi chęć obcowania z tajemnicą dawnych kultur. Chociaż gracze wykonują swoje ruchy po kolei, koncentracja wszystkich jest jednakowa przez cały czas rozgrywki. Celem gry jest zdobycie legendarnych skarbów faraonów, a środkiem do jego osiągnięcia - wykonywanie działań arytmetycznych na dwóch lub trzech liczbach wyrzuconych na kostkach. W swojej turze zarówno gracz, który rzuca kośćmi, jak i jego przeciwnicy wyszukują działania, które pozwolą im zdobyć kafelki ze skarabeuszami, ale pierwszeństwo ruchu ma gracz, który rzucał kośćmi. Po jego ruchu pozostali mają jeszcze 30 sekund na zrewidowanie swoich pomysłów i zebranie z planszy odpowiednich kafelków. Osoba, która uzyska największą liczbę punktów, zdobywa skarb faraonów i wygrywa.

Zestaw do gry składa się z planszy, trzech kości (ośmiościennej, dziesięciościennej i dwunastościennej) o ponumerowanych ściankach, 30-sekundowej klepsydry oraz 48 kafelków. Po jednej stronie znajdują się na nich liczby i hieroglify w różnych kolorach, a po drugiej - skarabeusze, których liczba informuje o liczbie zdobytych punktów. Kolor hieroglifów oznacza poziom trudności: od żółtego - najłatwiejszego, przez niebieski i czerwony, aż do najtrudniejszego – czarnego. Zabranie kafelka z żółtymi hieroglifami pozwala zdobyć jednego lub rzadziej dwa skarabeusze, z niebieskimi - trzy lub rzadziej cztery, z czerwonymi – pięć lub sześć, a z czarnymi - siedem skarabeuszy. Im większa liczba znajduje się na kafelku, tym więcej punktów można za niego uzyskać i tym rzadziej występuje ona w operacjach matematycznych wykonywanych na liczbach otrzymanych z kości.

Kod faraona to doskonała zabawa rodzinna i pomoc dla dzieci, które potrzebują motywacji do nauki rachunków. Świetnie sprawdzi się także w szkole na zajęciach wyrównawczych lub w świetlicy. Gra doskonali bowiem umiejętności:

  • biegłego wykonywania w pamięci rachunków w zakresie do 100,
  • stosowania praw działań, w tym właściwej kolejności wykonywania operacji arytmetycznych i poprawnego używania nawiasów,
  • szacowania wartości wyniku,
  • sprawnego posługiwania się tabliczką mnożenia.

 

Skrót reguł gry: 
  • Na planszy narysowana jest piramida złożona z czterech rzędów pól ze skarabeuszami. W najniższym rzędzie znajdują się cztery żółte, piętro wyżej trzy niebieskie, jeszcze wyżej dwa czerwone, a na szczycie jeden czarny.

  • Przed rozpoczęciem gry wszystkie kafelki należy podzielić na grupy według kolorów hieroglifów odpowiadających kolorom skarabeuszy na planszy.

  • Następnie każdą grupę należy potasować i rozłożyć na każdym polu planszy po jednym kafelku w odpowiednim kolorze tak, aby liczby na nich były widoczne, a pozostałe kafelki umieścić w stosach obok rzędu w odpowiednim kolorze, także liczbami do góry.

  • Grę rozpoczyna np. najstarszy gracz. Rzuca trzema kostkami, a następnie, wykorzystując dwie lub trzy uzyskane w ten sposób liczby, układa z nich działanie, tak aby uzyskać wynik równy jednej z liczb wyłożonych na planszy. W działaniu tym może wykorzystać dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie oraz nawiasy. Każdą liczbę z kości wolno wykorzystać tylko raz. Jeśli gracz jest przekonany o poprawności tego działania, podaje je wraz z wynikiem i zabiera z planszy kafelek, na którym ten wynik widnieje.

  • W tym momencie uruchamiana jest klepsydra i pozostali gracze mają 30 sekund na zabranie kafelków pasujacych do znalezionych przez nich działań na liczbach z kostek (każdy może zabrać jeden). Następnie zawodnicy kolejno podają swoje działania i ich wyniki pasujące do zabranego kafelka.

  • Zebrane przez każdego z graczy kafelki są odkładane liczbą do góry (jeśli działanie było wykonane poprawnie) lub skarabeuszami do góry (jeśli wykonane było niepoprawnie). Na koniec gry gracz dodaje liczby skarabeuszy na kartach zdobytych w poprawnych działaniach i odejmuje liczby skarabeuszy z kart z niepoprawnymi działaniami.

  • Po zakończeniu kolejki puste pola na planszy uzupełnia się kafelkami z odpowiednich stosów i kolejny gracz rzuca kośćmi.

  • Gra kończy się, gdy w którymś ze stosów zabraknie kafelków.

  • Gracze podliczają swoje punkty. Wygrywa ten, kto zgromadzi ich najwięcej. W przypadku remisu zwycięzcą zostaje osoba, która ma więcej kafelków, a dalej osoba posiadająca kafelek z największą liczbą punktów. Jeśli te kryteria nie są rozstrzygające, zdobywcą skarbu zostaje młodszy z zawodników.

  

Strategia: 

Gdy gra trzech lub więcej graczy, czas oczekiwania aż rozgrywający znajdzie odpowiednie działanie i zabierze swój kafelek warto poświęcić na wyszukanie jak największej liczby różnych działań pozwalających zdobyć kafelki (najwyżej jedno z nich będzie wykorzystane przez rozgrywającego). Kiedy tylko zabierze on swój kafelek, pozostali gracze równocześnie sięgają po inne kafelki, dlatego dobrze mieć upatrzony kafelek o jak największej wartości i zabrać go zanim zrobią to inni.

 

Powrót na górę strony