Duchy

Data ostatniej modyfikacji:
2015-11-5
Autor recenzji: 
Ewa Karolczak
grafik komputerowy
Autor gry: 

Alex Randolph (1922 - 2004) - projektant gier, profesjonalny gracz shogi. Pracował m. in. dla 3M i Venice Connection.

 

Wydawca: 

Granna Sp. z o.o.
ul. Księcia Ziemowita 47,
03-788 Warszawa
tel. 22 677 21 29, fax: 22 677 21 25 
http://www.granna.pl

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Typ gry: 
strategiczna
Typ gry: 
logiczna
Wiek graczy: 
8+
Liczba graczy: 
2
Średni czas rozgrywki: 
20 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
5

Chociaż tytuł sugeruje raczej mroczny nastrój, gra zapewnia dobrą zabawę dużym i małym. Pojawia się tu tajemnica i sympatyczne figurki duchów jako pionki. Gra ma proste zasady zachęcające do blefowania, co sprawia, że rozgrywka jest pełna humoru (wcale nie czarnego). Jest szybka, dynamiczna i emocjonująca. Nie wymaga skomplikowanych strategii, raczej pewnego wyczucia ruchów przeciwnika, podejmowania ryzykownych i śmiałych posunięć oraz pokerowej twarzy.

Gracze przesuwają na planszy figurki duchów podobnie jak w warcabach. Każdy z nich posiada duchy dobre i  złe. Sęk w tym, że nie wiadomo, które są które. Celem gry jest zdobycie wszystkich dobrych duchów przeciwnika lub pozwolenie mu na przejęcie wszystkich naszych złych duchów. Zwycięstwo zapewnia też ucieczka naszego dobrego ducha przez jedno z dwóch pól oznaczonych strzałką znajdujących się w rogach planszy po stronie przeciwnika.

W dużym, kartonowym pudełku opatrzonym stylową grafiką znajdziemy dwustronną planszę (do łatwiejszego i trudnijejszego wariantu gry), 16 figurek duchów, po 8 niebieskich i czerwonych znaczników oraz instrukcję.

 

Skrót reguł gry: 
  • Przed rozpoczęciem gry należy włożyć czerwone i niebieskie znaczniki w specjalne otworki w korpusach duchów. Duchy ze znacznikiem czerwonym są złe, a z niebieskim - dobre. Każdy z graczy ma po 4 duchy każdego rodzaju.

  • Gracze wybierają wariant gry i odpowiednią planszę (łatwiejsza rozgrywka, ale nie mniej emocjonująca, na planszy kwadratowej, albo trudniejsza - na sześciokątnej).

 

  • Następnie ustawiają na planszy po 8 duchów (4 dobre i 4 złe) tak, by ich znaczniki nie były widoczne dla przeciwnika. Początkowe ustawienie duchów na planszy z kwadratowymi i sześciokątnymi polami przedstawia rysunek poniżej.

  • Grę rozpoczyna najmłodszy z graczy.
  • W swojej turze gracz przesuwa jednego ze swoich duchów o jedno pole w górę, w dól, na prawo lub na lewo. Ruchy po skosie są dozwolone jedynie w wersji trudniejszej. Pionków nie należy obracać, aby nie zdradzić przeciwnikowi typuznacznika.

   

  • Przejęcie ducha przeciwnika następuje przez zajęcie swoim duchem pola, na którym on stoi.
  • Zwycięża gracz, który:
    a) opuści planszę jednym swoim duchem przez jedno z dwóch pól oznaczonych strzałką po stronie przeciwnika,

b) przejmie wszystkie dobre duchy przeciwnika,
c) nakłoni przeciwnika do przejęcia wszystkich swoich złych duchów.

 

 

Powrót na górę strony