Moduł krawędziowy

Data ostatniej modyfikacji:
2018-04-13
Autor: 
Ewa Karolczak

Tym razem zachęcamy do budowania brył, bazując nie na ich ścianach, ale na krawędziach. Moduły nie przypominają za bardzo krawędzi wielościanu, bo nie mają kształtu odcinka, dlatego z gotowego modelu czasem trudno odgadnąć, jaką bryłę przedstawia, ale tym bardziej jest on efektowny. Wykonanie pojedynczego modułu nie powinno sprawić problemów. Także łączenie elementów jest bardzo łatwe. Mając do dyspozycji odpowiednią liczbę modułów, można budować dowolnie skomplikowane bryły. W tym artykule pokażę jak zbudować dwa ośmiościany. Będą się różniły jedynie tym, że moduły będą połączone dłuższą krawędzią na zewnątrz lub do wewnątrz bryły. Mogłoby się wydawać, że to niewielka różnica, jednak w efekcie otrzymamy dwa bardzo różnie wyglądające modele.

Legenda

 

Sposób wykonania pojedynczego modułu

Łączenie modułów

Aby połączyć dwa moduły, trzeba rozchylić skrzydełko jednego elementu i wsunąć w nie skrzydełko drugiego. Moduły można łączyć na dwa sposoby:

- dłuższą krawędzią do wewnątrz modelu

 

- dłuższą krawędzią na zewnątrz modelu

 

Ośmiościan I

Do zbudowania ośmiościanu potrzebnych jest 12 modułów. Najlepiej wykonać je z karteczki bloczka biurowego. Zbudowana bryłka będzie nieduża (ok. 6 cm wysokości), ale zgrabna. 

 

Model można dodatkowo uatrakcyjnić zaginając wierzchołki.

 

Ośmiościan II

 

Mając kilka takich modeli, można je ze sobą połączyć. W tym celu, w miejscu łączenia należy użyć dwóch modułów nie zagiętych na pół (krok 18 schematu).

 

Poniższa piramidka składa się z trzech warstw luźno na siebie nałożonych.

 

Przykłady innych brył

Czworościan

Ostatni z poniższych czworościanów można zbudować, jeśli wcześniej pozagina się wierzchołki modułów.

 

Sześcian

 

Dwudziestościan

 

 

Prace z Konkursu Matematycznego Origami “Żuraw”

 Anna Kalinowska Magdalena Karasińska
   
Michał Grzegorski Michał Grzegorski
   
Beata Górecka-Pęder Dorota Kęszycka
   
Michał Kotowski Michał Kotowski

 

Modele wykonane przez uczestników Zimowej Szkoły Matematyki

 

 

Powrót na górę strony