Im więcej dziur, tym mniej sera

Data ostatniej modyfikacji:
2015-03-23
Autor recenzji: 
Małgorzata Mikołajczyk
pracownik IM UWr
Autor: 

Holger Dambeck - uczestnik olimpiady matematycznej, z wykształcenia fizyk, redaktor naukowy magazynu "Spiegel online", gdzie prowadzi stałą kolumnę matematyczną pt. "Numerator" (tzn. licznik)

Wydawca: 

Wydawnictwo Naukowe PWN
ul. Postępu 18, 02-676 Warszawa
tel. 22 6954321, fax: 22 6954288
http://www.pwn.pl

 

Książka niewątpliwie napisana z pasją i ze swadą, o czym świadczyć może fakt, że zamieszczone w niej artykuły w wersji internetowej miały po 100 000 wejść, a autora wyróżniono w 2010 roku za wybitnie osiągnięcia w popularyzacji matematyki nagrodą medialną Niemieckiego Towarzystwa Matematycznego. Niestety zalety te ma tylko w oryginale. Polskie tłumaczenie jest fatalnie zapaskudzone wieloma błędami formalnymi, merytorycznymi, językowymi oraz edytorskimi. Po wydawnictwie z tak ogromną tradycją w zakresie książek naukowych, które przyzwyczaiło czytelników do wysokich standardów jakościowych, chciałoby się spodziewać znacznie lepszego efektu.

Książka jest zbiorem lekko napisanych esejów na rozmaite tematy dotyczące matematyki - głównie elementarnej arytmetyki i geometrii. Autor, mając świadomość matematycznej ignorancji sporej części społeczeństwa (iluż to dziennikarzy, nawet niemieckich, nie radzi sobie z procentami) prezentuje w książce zarówno zaskakujące tricki rachunkowe, jak i urzekające swoją prostotą dowody twierdzeń, a także bardzo poważne i mniej poważne zastosowania matematyki (np. sposób obliczania przez wyszukiwarki internetowe liczby trafień dla danego zapytania lub sposób pozwalający uniknąć kolejki w supermarkecie).

Książka podzielona jest zasadniczo na trzy części. Początkowe rozdziały pokazują, jak hojnie natura wyposażyła każdego człowieka we wrodzoną wyobraźnię i wrażliwość matematyczną. Kolejne są próbą diagnozy, jak powstają matematyczne fobie i odkrywania, jak im zapobiegać. Autor otwarcie przyznaje, że za fatalny stan wiedzy i umiejętności matematycznych w obecnym świecie odpowiada nie brak ludzkich talentów, a katastrofalny sposób nauczania matematyki przypominający bardziej tresurę w zakresie wyuczalnych algorytmów niż rozwijanie kreatywnego myślenia. Niestety, trzeba przyznać, że w dobie powszechnego testowania kluczowych umiejętności polska szkoła bardzo zbliżyła się do tych obcych nam jeszcze do niedawna i bardzo niedobrych praktyk. Ostatnia część książki pokazuje matematykę różną od uświęconych nauczaniem szkolnym standardów, która może wydać się fascynująca dla każdego, a mimo pozornego skomplikowania bywa tak prosta, jak stwierdzenie, że powietrze nie jest serem (zatem im mniej dziur...). Wystarczy zastosować odpowiednio zręczne podejście, a wyglądające na trudne i złożone problemy stają się banalne. Przedstawione przykłady tego typu rozumowań są co prawda wybrane spośród dobrze znanych i wielokrotnie już opisanych klasyków, więc nauczycieli nie zaskoczą, ale tym bardziej warto podsunąć tę książkę do przeczytania uczniom, zwłaszcza tym rozpoczynającym swoją poważniejszą przygodę z matematyką i szukających czegoś więcej niż kolejna porcja zadań z Kangura czy Alfika. 

Kogo nie zrażą niezręczności tłumaczenia, znajdzie w książce sporo mądrej zabawy i nauki. Dodatkową atrakcją są cytaty pochodzące od znanych matematyków, a niezaprzeczalną wartością książki - ponad 40 ciekawych zadań i zagadek oznaczonych wg stopnia trudności i opatrzonych rozwiązaniami.

 

Opinie zasłyszane: 
  • Autor daje uczniom doskonały klucz do matematyki, a metodykom i nauczycielom wspaniałą inspirację, żeby lekcje w szkole stały się fascynującą przygodą. Nikt nie jest matematycznym beztalenciem! [recenzja na stronie imternetowej EMPiKu]

   

Powrót na górę strony