Symetryzacja Steinera
2018-09-11
W tej chwili stronę przegląda
17 użytkowników online.
Logowanie dla redaktorów
STATYSTYKA MIESIĄCA
MARZEC
Nowe artykuły - 35
Unikalne wizyty - 115 809
Odsłony - 5 248 018
LUTY
Nowe artykuły - 57
Unikalne wizyty - 86 300
Odsłony - 4 475 617
STYCZEŃ
Nowe artykuły - 51
Unikalne wizyty - 88 122
Odsłony - 3 828 435
GRUDZIEŃ
Nowe artykuły - 52
Unikalne wizyty - 99 642
Odsłony - 3 988 592
LISTOPAD
Nowe artykuły - 69
Unikalne wizyty - 108 058
Odsłony - 5 115 722
PAŹDZIERNIK
Nowe artykuły - 44
Unikalne wizyty - 104 366
Odsłony - 4 645 676
WRZESIEŃ
Nowe artykuły - 34
Unikalne wizyty - 105 779
Odsłony - 4 084 879
SIERPIEŃ
Nowe artykuły - 35
Unikalne wizyty - 53 434
Odsłony - 2 261 120
LIPIEC
Nowe artykuły - 18
Unikalne wizyty - 56 697
Odsłony - 1 971 365
CZERWIEC
Nowe artykuły - 19
Unikalne wizyty - 94 176
Odsłony - 3 809 773
MAJ
Nowe artykuły - 42
Unikalne wizyty - 124 901
Odsłony - 5 525 018
KWIECIEŃ
Nowe artykuły - 34
Unikalne wizyty - 117 836
Odsłony - 5 575 747
MARZEC
Nowe artykuły - 23
Unikalne wizyty - 122 769
Odsłony - 5 420 777
W kwietniu odbędzie się w trybie rozproszonym finał LXXII Olimpiady Matematycznej. Na 172 uczestników tych zawodów 15 uczy się w szkołach wrocławskich (w tym siedmioro w LO XIV i po czterech w LO III i ALO PWr). Trzymamy za Was kciuki!
W celu ochrony naszej planety przed zalewem nowych pomysłów zadań, Olimpiada Matematyczna rozpoczęła wykorzystywanie zadań wielokrotnego użytku. Przebojem jest zadanie: Dana jest liczba pierwsza p. Rozważamy jakieś sumy iloczynów i interesuje nas ich podzielność przez p. Rozwiązanie: trzeba spermutować wartości czynników lub indeksy lub jednocześnie jedno i drugie. Zadanie to pojawiło się jako zadanie 6 finału 69. OM, jako zadanie 5 na II etapie 71. OM oraz jako zadanie 6 na II etapie 72. OM. To ostatnie zadanie jest jednocześnie niesłychanie podobne do opublikowanego kilka miesięcy wcześniej zadania 804 z Delty 6/2020. Ciekawe, co trzeba będzie permutować w kolejnej wersji tego zadania. Obstawiajcie. Bukmacherzy już przyjmują zakłady. JWR
Nagrodę Abela przyznawaną przez Norweską Akademię Nauk za wybitne osiągnięcia w dziedzinie matematyki otrzymali w tym roku László Lovász (Uniwersytet w Budapeszcie) i Avi Wigderson (Institute for Advanced Study w Princeton, USA) za wkład w rozwój informatyki teoretycznej i matematyki dyskretnej oraz za ich wiodącą rolę w uczynieniu z tych dyscyplin wiodących dziedzin współczesnej matematyki.
Służba zdrowia, walcząc z koronawirusem, zapracowała na społeczną wdzięczność, oklaski, murale. Nauczycielom nie podziękował nikt, a to właśnie oni swoją pracą (i często na własny koszt) dźwigali na barkach odtrąbiony hucznie przez ministra edukacji sukces zdalnego nauczania. Bo chyba nie miał pan minister na myśli blamażu z równie hojnie dotowanym co efektownie skompromitowanym projektem "Szkoła z TVP", za który niewątpliwie należy się panu ministrowi tytuł edukacyjnego odkrycia miesiąca, a nawet całego roku. I nie chodzi tu wcale o wynalezienie innowacyjnych własności liczb parzystych, a o promowanie skostniałych metod nauczania encyklopedycznego. Na szczęście wielu nauczycieli matematyki pokazało na swoich koronalekcjach, że z polską edukacją nie jest aż tak źle, jak próbował to pokazać w TVP pan minister. Dziękujemy!
Dyrektor IM UWr prof. Grzegorz Karch w odczycie popularnonaukowym odpowiada na pytanie, jak matematyka przewiduje i wyjaśnia przebieg epidemii.
W 1665 roku z powodu epidemii dżumy zamknięto Uniwersytet w Cambridge i odesłano studentów do domów. 23-letni wówczas Isaac Newton wrócił na farmę matki i wynalazł rachunek różniczkowy. Matematycy, do roboty!
Paweł Tkaczyk