Strzelanina (funkcjami liniowymi)

Data ostatniej modyfikacji:
2012-12-27
Autor: 
Krzysztof Omiljanowski
pracownik IM UWr
Poziom edukacyjny: 
gimnazjum
szkoła średnia z maturą
szkoła profilowana zawodowa
Dział matematyki: 
funkcje
Poniższe dynamiczne rysunki zrobiono w Geogebrze


 

Funkcje liniowe mają wzór ogólny postaci y = ax+b.
Jednak często wygodniej jest użyć innych postaci.
W poniższych zadaniach pisz wzory w jakikolwiek sposób; sprawdź jedynie, czy komputer Cię rozumie.

Uwaga.  Wzory i inne obiekty można modyfikować: -> prawy przycisk myszy -> własności.
Napis Funkcja[2.5 x + 3, -2, 4.5] oznacza funkcję y = 2,5 x + 3 określoną na przedziale o końcach: -2, 4,5.

 


 

W czasie t od 0 do 1 poniższe strzały (funkcje) f, g i h lecą z punktu S w stronę celów (przesuwaj suwak t w prawym górnym rogu okna lub kliknij strzałkę z lewego dolnego rogu okna).
Dwie: g i h trafiają do celów A i B. Niestety f nie trafia w C.

 

To jest Aplet Java utworzony za pomocą GeoGebry z www.geogebra.org - wygląda na to, że nie został zainstalowany program Java, należy przejść do www.java.com

 

Zadanie 1.   Popraw wzór strzały f tak, by:
  c) trafiła w punkt C        d) trafiła w punkt D        e) trafiła w punkt E        f) trafiła w punkt F        g) trafiła w punkt G

 


 

Z punktu S poniższe strzały (funkcje) g i h trafiają do celów A i B (przesuwaj suwak t w prawym górnym rogu okna).
Niestety f nie trafia do celu.

 

To jest Aplet Java utworzony za pomocą GeoGebry z www.geogebra.org - wygląda na to, że nie został zainstalowany program Java, należy przejść do www.java.com

 

Zadanie 2.   Popraw wzór strzały f tak, by:
  c) trafiła w punkt C        d) trafiła w punkt D        e) trafiła w punkt E        f) trafiła w punkt F        g) trafiła w punkt G

 


 

Z punktu S pocisk f niestety nie trafia ani w rakietę g, ani w h. Dlaczego?

 

To jest Aplet Java utworzony za pomocą GeoGebry z www.geogebra.org - wygląda na to, że nie został zainstalowany program Java, należy przejść do www.java.com

 

Zadanie 3.   Popraw wzór f tak, by pocisk ten:
  g) trafił w rakietę g        h) trafił w rakietę h

Zadanie 4.   Popraw wzór f tak, by pocisk ten jeszcze w II ćwiartce:
  g) trafił w rakietę g        h) trafił w rakietę h

Zadanie 5.   Ponownie zrób zad. 3 i 4, gdy pocisk f startuje:
  c) z punktu C        d) z punktu D        e) z punktu E        f) z punktu F        g) z punktu G

 


 

Powrót na górę strony