MatMat

Data ostatniej modyfikacji:
2017-01-17
Autor: 
Piotr Kryszkiewicz
nauczyciel matematyki z Milicza
Poziom edukacyjny: 
szkoła średnia z maturą

Zespół wrocławskich informatyków i matematyków stworzył unikatowe narzędzie społecznościowe o nazwie MatMat pomagające w gronie znajomych przygotować się do matury z matematyki na poziomie podstawowym. Jest ono wyjątkowe, bo podczas trenowania zadań system uczy się umiejętności ucznia i dobiera dla niego indywidualne zadania tak, aby poprzeczka cały czas szła w górę i by mógł on w jak najkrótszym czasie dojść do najwyższego poziomu. Pamięta także o nabytych już umiejętnościach i regularnie wraca do zaliczonych typów zadań, aby je odświeżyć. System zachęca też do pracy zespołowej. Kiedy utknie się nad zadaniem, wysyła się sygnał do innych użytkowników, którzy sobie z nim poradzili, aby pomogli. Po chwili można już trenować dalej. Każdy ma możliwość zostania mentorem i pomagania innym w zadaniach, które już ma samemu opanowane.

 

 

Istotną cechą serwisu jest możliwość powtarzania tego samego zadania w różnych wariantach z innymi danymi (liczba modyfikacji jednego zadania często sięga setek), a także sieć logicznych powiązań między różnymi zadaniami. Po opanowaniu liczb rzeczywistych można atakować wyrażenia algebraiczne, po opanowaniu geometrii - planimetrię i stereometrię. Aktualny stan swojej wiedzy oraz poczynionych postępów można na bieżąco monitorować na osi czasu i na drzewie wiedzy. W tym ostatnim widać, jaką część zakładanych umiejętności mamy już opanowaną, ilu rzeczy nie potrafimy i ilu jeszcze nie zdażyliśmy sprawdzić. Serwis sam dobiera optymalne dla nas zadania, dbając o stałe odświeżanie tych umiejętności, które sprawiły problem lub dawno nie były ćwiczone.Warto grac z nim czysto. Jeśli celowo będziemy robili błędy, będzie nam podsuwał za łatwe zadania, a jeśli ktoś rozwiąże zadanie za nas, system będzie zadawał za trudne pytania, co mija się z celem. Aby usprawnić zdobywanie nowej wiedzy, zawsze istnieje możliwość odmówienia odpowiedzi, ale system chce znac powód tego postępowania (deklarujemy, czy zadanie jest za łatwe, czy za trudne).  

Ważna jest systematyczna praca nawet w krótkich interwałach. Wystarczy zrobienie 5 zadań dziennie, co zabiera zazwyczaj kilka minut. W osobistym kalendarzu można zobaczyć dokumentację pracy w ciągu ostatniego miesiąca. Wysiłek użytkowników nagradzany jest punktami, które można spożytkować np. na poznanie poprawnej odpowiedzi, gdy wskaże się złą, lub pełnego rozwiązania prezentowanego krok po kroku. Uczniowie mogą bowiem korzystać z wielu form pomocy, m.in. z podczepionych do zadania informacji tekstowych lub filmów. Zawsze można też skorzystać z pomocy mentora, który udzieli wskazówek na czacie, wskaże błąd lub wspólnie z użytkownikiem rozwiąże zadanie na interaktywnej tablicy. Bardzo ważna jest właściwa motywacja. System zwróci uwagę nawet na najmniejszy osiągnięty sukces i pochwali: za pierwse rozwiązane zadanie, za pobity rekord zadan rozwiązanych jednego dnia, za pobity rekord poprawnie rozwiązanych zadań z rzędu itp. Rywalizacja z samym sobą jest zdrowa i zachęca do wzmożenia wysiłków. A jeśli ktoś lubi się ścigac, może nawiązać rywalizację z kolegami.

Po 4 latach pracy nad serwisem (2012-2016) MatMat oferuje tysiąc zadań zamkniętych, ale ciągle dopisywane są nowe. Inspiracją do ich powstawania są kolejne arkusze maturalne oraz aktualna podstawa programowa. Serwis stale się rozwija, o co dba zespół pracujących nad nim pasjonatów.

Założycielami portalu są Kuba i Bartek, którzy poznali się podczas pracy w Naszej Klasie, gdzie pierwszy był architektem oprogramowania, a drugi kierownikiem projektów.

  • Jakub Łopuszański jest absolwentem wrocławskiej Trójki, ukończył też informatykę na UWr. Jest wybitnym programistą, wielokrotnym laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów programistycznych,
  • Bartosz Kobyłecki - skończył marketing i zarządzanie na PWr, jego konikiem jest zarządzanie projektami, dlatego MatMat jest dla niego szczególnie interesujący i kształcący.

Trochę później do zespołu dołączyły kolejne osoby:

  • Piotr Szymajda - także absolwent Trójki, obecnie studiuje informatykę na UWr, pasjonat matematyki, laureat wielu konkursów z tego przedmiotu,
  • Piotr Kryszkiewicz - doświadczony nauczyciel matematyki i egzaminator, założyciel kanału You Tube PiEduPl, na którym opublikował prawie tysiąc filmów z rozwiązaniami zadań maturalnych z podstawy i rozszerzenia,
  • Tomasz Strumiński - kolejny absolwent wrocławskiej Trójki, programista, skończył studia na PWr i obronił doktorat w Instytucie Podstaw Informatyki PAN, który zajmuje się opracowaniem aplikacji mobilnej, aby sprostać wymaganiom użytkowników i najnowszym trendom w internecie,
  • Hanna Dobrzycka - ma wieloletnie doświadczenie sprzedażowe, dociera bezpośrednio do szkół i nauczycieli, zachęcając do korzystania z serwisu.

Do marca 2017 korzystanie z podstawowych funkcjonalności serwisu jest darmowe. Co dalej - to się okaże, bo MatMatowcy szukają sponsorów na opłacenie działalności.

 

Powrót na górę strony