W niemal każdym kalkulatorze naukowym czy matematycznym programie
komputerowym są niemal wszystkie funkcje, nawet takie, o których nie uczy się
w szkołach, np. sinh. Jednak nie ma jednej z najprostszych funkcji:
wartości bezwzględnej. Owszem, czasami jest, ale wtedy zamiast |-3| trzeba pisać
abs(-3). Dlaczego nie ma 'pionowych kresek'?
Może powodem jest trudność odczytania (zrozumienia), do czego odnoszą się
owe 'pionowe kreski'.
W przykładzie
| | | 0 - 1 | - 2 | - 3 |
nie jest jeszcze tak trudno:
| |
| 0 - 1 | - 2
| - 3 |
Na
tablicy napiszemy to zwiększając wielkość kresek:
|
| | 0 - 1 | - 2 | - 3
|
PROBLEM. Czy zawsze można
jednoznacznie odczytać sens 'pionowych kresek',
czy zawsze jednoznacznie można połączyć je w pary (tak, jak nawiasy)?
ODPOWIEDŹ.
Otóż NIE, przykład:
W = | 1 - 2 | - 3 + 4 | - 5 |
można odczytać na dwa sposoby:
A = | 1 - 2 |
- 3 + 4 | - 5 |
B = | 1 - 2
| - 3 + 4 | -
5 |,
czyli A = 1 - 3 + 4 .
5 = 18
oraz B = | 1 - 2 .
1 - 5 | = 6.
UWAGA.
W tym przykładzie dopuściliśmy konwencję pomijania znaku kropki przy
mnożeniu liczb.
Czy jeśli zażądamy, by zawsze pisać znaki mnożenia, to rozwiążemy problem?
PROBLEM. Czy zawsze
można jednoznacznie odczytać sens 'pionowych kresek',
czy zawsze jednoznacznie można połączyć je w pary (tak, jak
nawiasy), przy założeniu, że zawsze piszemy znaki mnożenia?
Czekamy na Wasze odpowiedzi.
ZADANIE.
Obliczyć a2007 dla ciągu
an = |||...| 0 - 1 | - 2 | - 3 | ... - n
|
Podać jego formalną definicję (bez kropek).
ODPOWIEDŹ.
a0 = 0, an = | an
- 1 - n |
Można też podać określenie bez rekurencji.
Przyjemność jego wymyślenia pozostawiamy Czytelnikom.
Fred (niezweryfikowany), niedziela, 15/02/2009 - 08:48
Z ta niejednoznacznością to chyba nie jest tak prosto. Przykład działa tylko dlatego, że przyjęło się opuszczać znak mnożenia. W kalkulatorze tego się zrobić nie da: 45 to 45, czy 4*5? Gdy za zapisywanie działań weźmiemy się z należytą starannością, nie będzie problemu z otwierającymi i zamykającymi kreskami modułu.
Oj, chyba nie masz racji, drogi Fredzie. Większość kalkulatorów łyka taki przykład jak w Odpowiedzi. A już na pewno, jak się go przerobi na litery i chce np. wykres takiej funkcji narysować, to wchodzi gładko.
W marcu w Warszawie odbędzie się finał XVIII Olimpiady Matematycznej Juniorów. Zakwalifikowano do niego 16 zawodników z Wrocławia, ze szkół podstawowych: nr 3 (5 osób), 53, 68, 76 (4 osoby), 83, 107, Optimum, Parnas i SP Fundacji św. Jadwigi).
W etapie powiatowym tegorocznej edycji konkursu zDolny Ślązak organizowanego przez DODN na zlecenie wrocławskiego kuratorium pojawiło się zadanie bez poprawnej odpowiedzi. Brzmiało tak: Dany jest prostokąt ABCD o wymiarach 8 x 16. Ile jest punktów leżących na bokach tego prostokąta, których odległość od wierzchołka A jest dodatnią liczbą naturalną? Proponowane możliwości to a) 22, b) 24, c) 26, d) 28. Ile naprawdę jest takich punktów?
W Sylwestra 2022 celem jednego z rosyjskich ataków rakietowych stał się Uniwersytet Kijowski im. Tarasa Szewczenki. Wśród wielu innych, uszkodzony został też budynek Wydziału Matematyki i Mechaniki. Kijowscy uczeni i studenci proszą o pomoc w zbiórce funduszy na jego odbudowę.
Dynamiczne modele Nikolaja Andreeva pozwalające poglądowo przybliżać zagadnienia matematyczne na wszystkich szczeblach nauczania dostępne są (do darmowego wykorzystania) na stronie Etiud matematycznych.
Świetne!
To jest naprawdę niezłe! Nareszcie rozumiem, dlaczego nawiasy są asymetryczne.
Niejednoznaczność
Z ta niejednoznacznością to chyba nie jest tak prosto. Przykład działa tylko dlatego, że przyjęło się opuszczać znak mnożenia. W kalkulatorze tego się zrobić nie da: 45 to 45, czy 4*5? Gdy za zapisywanie działań weźmiemy się z należytą starannością, nie będzie problemu z otwierającymi i zamykającymi kreskami modułu.
Nie masz racji
Oj, chyba nie masz racji, drogi Fredzie. Większość kalkulatorów łyka taki przykład jak w Odpowiedzi. A już na pewno, jak się go przerobi na litery i chce np. wykres takiej funkcji narysować, to wchodzi gładko.