Prezentujemy kolejny pomysł na budowanie modeli wielościanów z nieoczywistych, ale łatwo dostępnych materiałów. Ich składanie jest bardzo proste, ale taka technika wykonywania modeli narzuca pewne ograniczenia: można w ten sposób budować wielościany, w których każdym wierzchołku schodzą się po trzy krawędzie, a kąty wielokątów na ścianach nie są zbyt ostre. Za to otrzymane modele są bardzo trwałe.
Giełda pomysłów
Wielościany z mieszadełek
I Know Maths
Gra oparta na mechanice popularnej gry towarzysko-wiedzowej I Know dostosowanej do użytku w klasie (grupa ok. 20-30 osób) i o tematyce związanej z matematyką, jej historią i ciekawostkami matematycznymi. Gra nie służy sprawdzaniu już posiadanej wiedzy, ale jej budowaniu i rozwijaniu matematycznych zainteresowań.
Budowanie wielościanów z klocków
Wiele szkół ma na wyposażeniu różne rodzaje klocków geometrycznych (przykładowe są opisane w dziale Pomoce naukowe). Można je wykorzystać do samodzielnego budowania modeli przez uczniów, ale kolekcja wielościanów pojawiających się w programie nauczania szkolnego jest mała, ich budowanie jest raczej działaniem odtwórczym, w niewielkim tylko stopniu rozwijającym kreatywność, pomysłowość, logiczne myślenie i wyobraźnię geometryczną.
Wielościany z patyczków higienicznych
Dotychczas (poza papierem, kartonem lub klockami geometrycznymi) zachęcaliśmy do budowania szkieletowych modeli wielościanów z różnych nietypowych materiałów. Były to m. in. wyciory do fajek lub plastikowe rurki do napojów. Tym razem proponujemy wykorzystanie patyczków higienicznych. Jak ich użyć i jakie modele można z nich łatwo zbudować?
Twierdzenie Talesa z teodolitem
Lekcje dotyczące twierdzenia Talesa oraz proporcji trygonometrycznych w trójkącie wielu nauczycieli tradycyjnie przeprowadza w terenie. Jednak są one znacznie ciekawsze, jeśli wykorzysta się na nich prosty, szkolny teodolit. Jest to przyrząd umożliwiający precyzyjny pomiar kątów zarówno w pionie, jak i w poziomie. Do zajęć przyda się także dalmierz lub zwykła taśma miernicza.