Connections and understanding in mathematics education: Making sense of a complex world
zgłaszanie wystąpień do 17 marca 2019
zgłaszanie posterów do 31 marca 2019
zgłaszanie uczestnictwa (early birds) do 30 kwietnia 2019
konferencja 22-26 lipca 2019
Instituto de Educação da Universidade do Minho
Campus de Gualtar
opłata konferencyjna 300 euro
quality class 160 euro
osoba towarzysząca 160 euro
noclegi i dojazd we własnym zakresie
Przed konferencją w dniach 17-21 VII odbędzie się międzynarodowa szkoła dydaktyki Quality Class (dla studentów specjalności "nauczanie matematyki" oraz początkujących nauczycieli).
Program konferencji obejmuje sesje plenarne, warsztaty w grupach roboczych, wykłady, prezentacje i dyskusję przy okrągłym stole oraz forum pomysłów. Zajęcia odbywają się w języku angielskim i francuskim.
Tematy prac w grupach roboczych dotyczą następujących problemów:
- Learning in an increasingly complex world
How can we re-conceptualise learning with understanding in a complex world?
How can we promote learning with understanding in an increasingly complex world? What features should a task have in order to promote learning with understanding? How to research the complex dynamic of learning with understanding promoted by such tasks? What can we learn from this research to use within the classroom and in designing lessons/tasks? How can we establish connections in mathematics learning: Between different areas of mathematics? Between mathematics and other subjects? Between mathematics and everyday life?
What implications does the increasingly complex world have in terms of numeracy or mathematics literacy? How does this inform our practices within the classroom and in designing lessons/tasks? - Mathematics Teacher Education
What kind of mathematics training should teachers have in order to be able to promote learning with understanding? How can teacher training contribute to establishing connections between the various areas of Mathematics?
How can teacher training contribute to establishing connections between Mathematics and other subjects? How to promote connections between school mathematics and academic mathematics, in teacher training? What type of competences do we need to include in professional training programs for mathematics teachers to cope with the increasingly complex world challenges? - Teaching for connections and understanding
In relation to connections and understanding, what kind of teaching methods are more appropriate? How do we evaluate and/or research the resources from the perspective of the connections and the understanding they try to promote? How can we promote mathematics education as a means to explore environmental issues? How can we promote mathematics as a means to reflect on the sustainability of the world? How can mathematics promote "living together"? - Mathematics Education with Technology
How can ICTs contribute to learning rich in connections, in an increasingly complex world? How can ICT be used in teacher training to promote understanding in mathematics? How can we use ICT as teaching-learning tools, rather than instruments that replace students’ cognitive efforts? - Connections with culture
Is it possible to understand peoples’ lives from an ethnomathematics perspective? How can school mathematics take into account the culture developed by young people in their everyday lives? How to take advantage of cultural aspects to enrich the teaching and learning of mathematics? How can we create hybrid spaces linking school-mathematics to mathematics situated in cultural, everyday contexts? What dos it mean to develop a critical approach to mathematics and culture in an increasingly complex world?
Odczyty plenarne wygłoszą:
- Terezinha Nunes - Dept. of Educational Studies University of Oxford
- Carmen Batanero - Dept. de Didáctica de la Matemática
Universidad de Granada - Joaquin Giménez Rodriguez - Dept. d'Educació Lingüística i Literària i Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica Universitat de Barcelona
- João Filipe Lacerda de Matos - Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
- Kay Owens - School of Teacher Education, Charles Sturt University
Międzynarodowa Komisja Badań i Doskonalenia Nauczania Matematyki (ang. The Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching, fr. Commission Internationale pour l'Étude et l'Amélioration de l'Enseignement des Mathématiques - w skrócie CIEAEM) powstała w 1950 roku w celu zbadania rzeczywistych warunków i możliwości rozwoju nauczania matematyki oraz poprawy jakości edukacji matematycznej. Od tego czasu zwołuje coroczne konferencje naukowców, nauczycieli i administracji oświatowej sprzyjające wymianie doświadczeń, propagowaniu wyników badań i wzorców dobrych praktyk.
Kolejne konferencje, ich miejsca i tematy:
- 1950 - Debden (Wielka Brytania) - Związki pomiędzy programem nauczania matematyki w szkole średniej a rozwojem zdolności intelektualnych osób dorosłych
- 1951 - Keerbergen (Belgia) - Nauczanie geometrii na poziomie gimnazjum
- 1951 - Herzberg (Szwajcaria) - Funkcjonalny program nauczania od przedszkola po uniwersytet
- 1952 - La Rochette (Francja) - Struktury matematyczne i umysłowe
- 1952 - Wellerbach (Luksemburg) - Związki między nauczaniem matematyki a współczesną nauką i techniką
- 1953 - Calw (Niemcy) - Związki między sposobem myślenia uczniów a nauczaniem matematyki
- 1954 - Oosterbeek (Holandia) - Matematyka współczesna w szkole
- 1955 - Bellano (Włochy) - Sposoby radzenia sobie z matematyką przez uczniów
- 1955 - Ramsau (Austria) - Nauczanie rachunku prawdopodobieństwa i statystyki w szkole i na uniwersytecie
- 1956 - Novy Sad (ob. Serbia) - Przygotowanie zawodowe nauczycieli szkół podstawowych
- 1957 - Madryt (Hiszpania) - Pomoce dydaktyczne
- 1958 - Saint Andrews (Wielka Brytania) - Problemy matematyczne w nauczania
- 1959 - Aarhus (Dania) - Wzajemna odpowiedzialność szkół i uniwersytetów
- 1960 - Kraków (Polska) - Matematyka elementarna
- 1961 - Founex-Coppet (Szwajcaria) - Język matematyki
- 1962 - Morlanwelz (Belgia) - Podejście eksperymentalne i aksjomatyczne w nauczaniu matematyki
- 1963 - Digne (Francja) - Rekonstruowanie matematyki z uczniami szkół średnich
- 1964 - Oberwolfach (Niemcy) - Wkład psychologii do współczesnej dydaktyki matematyki
- 1965 - Mediolan (Włochy) - Miejsce geometrii we współczesnym nauczaniu matematyki
- 1966 - Dublin (Irlandia) - Pierwsze kroki w analizę we współczesnym nauczaniu matematyki
- 1967 - Gandia (Hiszpania) - Nauczanie matematyki na poziomie szkoły podstawowej
- 1970 - Nicea (Francja) - Postępy matematyki od 1945 roku
- 1971 - Kraków (Polska) - Logika matematyczna w nauczaniu
- 1972 - Morlanwelz (Belgia) - Myślenie algorytmiczne w nauczaniu szkolnym
- 1973 - Québec (Kanada) - Metody aktywizujące w nauczaniu matematyki
- 1974 - Bordeaux (Francja) - Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka w szkole podstawowej i gimnazjalnej
- 1975 - Tunis (Tunezja) - Po co uczyć matematyki?
- 1976 - Louvain-la-Neuve (Belgia) - Wykorzystanie rozwiązywania problemów w nauczaniu matematyki
- 1977 - Lozanna (Szwajcaria) - Ewaluacja w nauczaniu matematyki
- 1978 - Santiago (Hiszpania) - Związki między nauczaniem matematyki i przedmiotów, którym ona służy i z których się wywodzi
- 1979 - Veszprem (Węgry) - Matematyka dla wszystkich i dla każdego
- 1980 - Oaxtepec (Meksyk) - Matematyczne i pedagogiczne aspekty matematyzowania i stosowania matematyki
- 1981 - Pallanza (Włochy) - Procesy geometryzacji i wizualizacji
- 1982 - Orlean (Francja) - Środki i materiały do nauczania matematyki
- 1983 - Lizbona (Portugalia) - Edukacja matematyczna w realiach szkoły i społeczeństwa
- 1984 - Frascati (Włochy) - Cele, priorytety, modele działania w przyszłości
- 1985 - Lejda (Holandia) - Matematyka dla wszystkich w wieku komputerów
- 1986 - Southampton (Wielka Brytania) - Nauczanie matematyki w gimnazjum i szkole średniej - czy to potrzebne?
- 1987 - Sherbrooke (Kanada) - Rola błędów w uczeniu się i nauczaniu matematyki
- 1988 - Budapest (Węgry) - Struktura i polityka Komisji
- 1989 - Bruksela (Belgia) - Rola i koncepcja programu nauczania
- 1990 - Szczyrk (Polska) - Nauczyciel matematyki w zmieniającym się świecie
- 1991 - Locarno (Szwajcaria) - Przygotowania do kolejnych konferencji
- 1992 - Chicago (USA) - Uczeń w konfrontacji z matematyką
- 1993 - Cagliari (Włochy) - Sprawdzanie wiedzy skupione na uczniu
- 1994 - Tuluza (Francja) - Graficzne i symboliczne reprezentacje w edukacji matematycznej
- 1995 - Berlin (Niemcy) - Matematyka, edukacja i zdrowy rozsądek
- 1996 - Huelva (Hiszpania) - Podstawy działalności Komisji
- 1997 - Setubal (Portugalia) - Interakcja na zajęciach matematycznych
- 1998 - Neuchâtel (Szwajcaria) - Związki między teorią a praktyką nauczania
- 1999 - Chichester (Wielka Brytania) - Różnorodność kulturowa a edukacja matematyczna
- 2000 - Amsterdam (Holandia) - Przygotowanie do przyszłych konferencji
- 2001 - Verbania (Włochy) - Analfabetyzm matematyczny w dobie cyfrowej
- 2002 - Vilanova i la Geltru (Hiszpania) - Wyzwania edukacji matematycznej - pogodzić podobieństwa i różnice
- 2003 - Płock (Polska) - Użycie pomocy naukowych w celu aktywizacji ucznia
- 2004 - Paryż (Francja) - CIEAEM we współczesnym świecie
- 2005 - Piazza Armerina (Włochy) - Zmiany w społeczeństwie - wyzwanie dla edukacji matematycznej
- 2006 - Srnì (Czechy) - Zmiany w społeczeństwie - wyzwanie dla edukacji matematycznej
- 2007 - Dobogòkò (Węgry) - Zajęcia matematyczne w praktyce szkolnej i jako obiekt badań dydaktyki - komplementarne perspektywy
- 2008 - Paryż (Francja) - Złożoność i edukacja matematyczna - nowy kierunek działań CIEAEM?
- 2009 - Montreal (Kanada) - Zajęcia matematyczne w praktyce szkolnej i jako obiekt badań dydaktyki - komplementarne perspektywy
- 2010 - Londyn (Wielka Brytania) - Matematyka jako żywa i rozwijająca się dyscyplina - wkład Komisji w nagłośnienie problemu
- 2011 - Barcelona (Hiszpania) - Nauczanie matematyki w szkole i poza nią
- 2012 - Rodos (Grecja) Nauczanie matematyki i demokracja
- 2013 - Turyn (Włochy) Nauczanie matematyki w erze globalizacji
- 2014 - Lyon (Francja) Matematyka i rzeczywistość
- 2015 - Aosta (Włochy) Nauczanie i uczenie się matematyki: pomoce dydaktyczne i trudności
- 2016 - Praga (Czechy) Restrictive meeting
- 2017 - Berlin (Niemcy) Matematyzacja - proces społeczny i zasada dydaktyczna
- 2018 - Mostaganem (Algieria)
- 2019 - Braga (Portugalia) Zrozumieć złożony świat