Quixo

Data ostatniej modyfikacji:
2015-10-7
Autor recenzji: 
Urszula Karbowska
nauczycielka w SP 1 Wrocław
Autor gry: 

Thierry Chepeau - francuski projektant gier i ilustrator książek

 

Wydawca: 

Gigamic
http://www.gigamic.com

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

planszóweczka.pl
(DH Astra stoisko nr 144 na I piętrze)
ul. Horbaczewskiego 4-6
54-130 Wrocław
tel. 792 301 796
http://www.planszoweczka.pl/

 

 

Typ gry: 
strategiczna
Wiek graczy: 
od 6 lat
Liczba graczy: 
2 lub 4
Średni czas rozgrywki: 
15 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
2

Quixo na pierwszy rzut oka bardzo przypomina znane kółko i krzyżyk, jest jednak dużo ciekawsze i daje większe możliwości strategiczne. Rozgrywki są szybkie, a jeden ruch przeciwnika może diametralnie odwrócić sytuację. Zasady są bardzo łatwe do opanowania, więc można grać w tę grę nawet z małymi dziećmi, przygotowując je w ten sposób do wejścia w świat bardziej skomplikowanych gier. Quixo zostało uznane przez stowarzyszenie MENSA za najlepszą grę 2005 roku.

Gra wydawana jest w wersji plastikowej i drewnianej. Obie wykonane są bardzo staranne, co dodatkowo umila rozgrywkę. Niestety, wydanie drewniane jest ok. 5 krotnie droższe.

 

Skrót reguł gry: 
  • Gra składa się z planszy, na której ustawionych jest 25 sześciennych kostek ułożonych w kwadrat 5×5. Każda kostka ma na jednej ścianie kółko, a na przeciwnej krzyżyk. Pozostałe ściany są neutralne.
  • Gra rozpoczyna się od ustawienia 25 kostek na planszy neutralnymi ściankami do góry. Gracze losują, kto będzie grał kółkiem, a kto krzyżykiem.
  • Ruchy można wykonywać jedynie kostkami z własnym znakiem lub neutralnymi, ale tylko tymi, które znajdują się w danym momencie na obwodzie kwadratu.
  • W każdym ruchu gracz podnosi kostkę i odkłada na koniec rzędu lub kolumny, do których ona należy, przesuwając w tym rzędzie lub kolumnie pozostałe kostki, tak aby zapełniła się luka po kostce wyjętej. Kostka zagrywająca nie może wrócić na miejsce, z którego została zabrana.
  • Wygrywa ten, kto pierwszy ułoży pionowo, poziomo lub po przekątnej rząd pięciu kostek ze swoim znakiem.
  • W wersji standardowej jest dwóch graczy, ale po dodaniu na kostkach kolejnych znaków istnieje możliwość rozgrywki 4-osobowej.

 

Strategia: 
  • Quixo wymaga od graczy koncentracji. Nie można skupiać się jedynie na tworzeniu linii ze swoim znakiem, ale trzeba uważnie obserwować ruchy przeciwnika oraz dokładnie rozważać własne. Konsekwencji nieprzemyślanych i pochopnych zagrań można już nie nadrobić, a sytuacja może odmienić się diametralnie w jednym ruchu i niemile zaskoczyć nieuważnego gracza.
  • Warto zagrywać neutralnymi kostkami, bo powoduje to zwiększenie liczby kostek z naszym znakiem, co utrudnia grę przeciwnikowi.

 

Powrót na górę strony