Abalone

Data ostatniej modyfikacji:
2015-10-7
Autor recenzji: 
Urszula Karbowska
nauczycielka w SP 1 Wrocław
Autor gry: 

Laurent Levi i Michael Lalet – francuscy informatycy, twórcy gier (także komputerowych), autorzy m.in. gry Offboard - ulepszonej wersji Abalone

 

Wydawca: 

Rebel.pl

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Typ gry: 
logiczna
Wiek graczy: 
od 7 lat
Liczba graczy: 
2
Średni czas rozgrywki: 
30 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
5

To wciągająca gra logiczna. Ma proste zasady, które można szybko opanować, ale nie oznacza to, że łatwo jest wygrać. Gra nie jest banalna, ma wiele możliwości rozgrywki i trzeba być bardzo spostrzegawczym, by nie dać się ograć przeciwnikowi. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na jakość wykonania elementów, co ma znaczący wpływ na sprawny przebieg gry (trzeba wystrzegać się podróbek).

Autorzy stworzyli grę z myślą o synu ich wspólnego kolegi, któremu miała ona mu pomóc znaleźć przyjaciół. Do dziś w nazwie gry zawarte jest jej przesłanie: ab (z łac.) - nigdy, alone (z ang.) - sam.

W grze liczy się bardzo staranność wykonania planszy i właściwy dobór gęstości kul, by łatwo i precyzyjnie można było wykonywać nawet złożone ruchy. Rozgrywka trwa około pół godziny. Dostępna jest też wersja dla większej liczby graczy (Abalone Quarto).

 

Historia: 

Po raz pierwszy wydana w 1989 roku. Już rok później zdobyła tytuł Gry dziesięciolecia na Międzynarodowym Festiwalu Gier w Cannes i została wyróżniona tytułem Mensa Select przez amerykańskie stowarzyszenie MENSA, które co roku wyróżnia tak 5 najlepszych gier. 

 

Skrót reguł gry: 
  • Pudełko zawiera 28 kul w dwóch kolorach (białym i czarnym) oraz sześciokątną planszę z otworami na włożenie kul i prowadnicami na przemieszczanie ich w sześciu kierunkach.
  • Wyjściowe ułożenie kul podobne jest do ustawienia pionów w warcabach. Gracze wykonują ruchy na przemian, a ich celem jest zepchnięcie sześciu kul przeciwnika poza planszę.
  • Ruchy wykonuje się w jednym z sześciu kierunków za pomocą 1, 2 lub 3 kul ustawionych kolejno w rzędzie. Wszystkie muszą poruszać się w tym samym kierunku. W sytuacji przewagi własnych kul w rzędzie możliwe jest popchnięcie kul przeciwnika o jedno pole.

 

Strategia: 
  • Trzeba przewidywać ruchy przeciwnika oraz konsekwencje swoich posunięć.
  • Nie warto za wszelką cenę już na początku rozgrywki spychać kuli przeciwnika.
  • Trzeba próbować zagrozić dwóm kulom przeciwnika jednocześnie.
  • Nie należy dopuszczać do rozpierzchnięcia się swoich kul po całej planszy lub do zostawienia samotnych kul bez łączności z większymi grupami.

 

Powrót na górę strony